Ενημερωτική παρουσίαση και πιλοτικό εργαστήριο συμμετοχικού σχεδιασμού με τους μαθητές των τάξεων Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ραφήνας έγιναν την Τετάρτη 27-3-2024 για την γνωριμία τους, όπως και της εκπαιδευτικής κοινότητας της περιοχής, με το Ερευνητικό Έργο Καινοτομίας «“Πικέρμι 123”: Δημιουργία Εμβληματικού Θεματικού Πάρκου Παλαιοντολογίας, στη Δημοτική Ενότητα Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας – Πικερμίου, έργο παγκόσμιας σημασίας, με ανάδειξη της Ταυτότητας Τόπου και χαρακτηριστικά Καινοτόμου Σχεδιασμού τετραπλής έλικας» αλλά με και τις διαδικασίες συμμετοχικού σχεδιασμού.
Η Διευθύντρια του σχολείου κ. Νίκη Γρηγορίου και η εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου υποδέχθηκαν τα μέλη της Κύριας Ερευνητικής Ομάδας του Έργου κ. Νικόλα Τσουκαλά, γεωλόγο-παλαιοντολόγο και εκπαιδευτικό, την κ. Ζωγραφιά Γιακουβάκη, συντονίστρια του Έργου, και τους ερευνητές κ. Μιχάλη Μπούργο και Μιχάλη Παναγιωτάκη για την κοινή δράση αυτή. Ιδιαιτέρως ευχαριστούμε το σύνολο των εκπαιδευτικών για τη συνεργασία τους στις συλλογικές δραστηριότητες.
Μετά από συζήτηση ενημέρωσης με τις/τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, οι μαθητές, ανά δύο τάξεις, παρακολούθησαν προβολή κατάλληλα διαμορφωμένου power point και ο παλαιοντολόγος κ. Τσουκαλάς τους παρουσίασε το αντικείμενο της επιστήμης της παλαιοντολογίας, με ειδική αναφορά στα ευρήματα του Πικερμίου. Η ιδιαιτερότητα των μαθητών/τριών του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ραφήνας ήταν ότι στην πλειοψηφία τους γνώριζαν για τα παλαιοντολογικά ευρήματα στη χώρα μας και ειδικά στο Πικέρμι, καθώς είχαν πρόσφατα επισκεφθεί με το σχολείο τους την παλαιοντολογική έκθεση που διατηρεί το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου.
Τα παιδιά είχαν ήδη ζωντανές αναμνήσεις και γνώσεις για τα απολιθώματα, την επιστήμη της παλαιοντολογίας και για τις διαδικασίες απολίθωσης των οργανισμών, και ήταν εμφανές ότι είχαν απολαύσει την επίσκεψή τους στην έκθεση του ΕΚΠΑ. Μας είπαν ότι είχαν θελήσει να επεκτείνουν τις γνώσεις τους και πολλά κατόπιν είχαν συλλέξει επιπλέον πληροφορίες από το ίντερνετ με δική τους πρωτοβουλία. Κατά την παρουσίαση απαντούσαν σε ερωτήσεις που τους έθετε ο παλαιοντολόγος κ. Τσουκαλάς με ιδιαίτερη ευκολία και με κέφι. Επιπλέον, κατέθεσαν απορίες που τους είχαν δημιουργηθεί σχετικά με τα απολιθωμένα ζώα κατά την επίσκεψη με το σχολείο τους στο ΕΚΠΑ, ζητώντας να απαντηθούν από τους ερευνητές.
Στη συνέχεια, από τα μέλη της ερευνητικής ομάδας κ. Γιακουβάκη και κ. Μπούργο παρουσιάστηκε στους μαθητές η ιδέα της δημιουργίας του Εμβληματικού Θεματικού Πάρκου Παλαιοντολογίας Πικερμίου, και οργανώθηκε πιλοτικό εργαστήριο συμμετοχικού σχεδιασμού. Τα παιδιά άφησαν ελεύθερη την φαντασία και την επιθυμία τους όσον αφορά το Θεματικό Πάρκο Παλαιοντολογίας και καταγράφηκαν οι προτεραιότητες και οι ανάγκες τους. Το ενδιαφέρον ειδικά ορισμένων από τους μαθητές και τις μαθήτριες διατηρήθηκε αμείωτο και μετά το πέρας των διδακτικών ορών που είχαν διατεθεί στην επίσκεψη της Ερευνητικής ομάδας (δύο δίωρα διδακτικών ωρών), και παρέμειναν αρκετή ώρα κοντά στους ερευνητές για την παροχή περαιτέρω διευκρινίσεων και τη γόνιμη ανταλλαγή ιδεών και προβληματισμών.
Η δημιουργική επίσκεψη αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό συναντήσεων – διαδραστικών συζητήσεων, με σκοπό την ενεργοποίηση όλων των ελίκων της καινοτομίας τετραπλής έλικας. Επιστημονική κοινότητα, τεχνοκράτες, διοίκηση, εκπαίδευση, πολίτες, επιχειρήσεις, συλλογικότητες, ΜΜΕ, καλούνται να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν από κοινού το Θεματικό Πάρκο Παλαιοντολογίας στο Πικέρμι, ένα σύγχρονο και εμβληματικό έργο καινοτομίας.