Η 31η Ιουλίου απετέλεσε μια ιδιαίτερα σημαντική ημερομηνία για τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς – σύμφωνα με την παρ.1 του αρ.125 του ν.4611/2019 – από αυτή την ημέρα και έπειτα δεν ασκείται προληπτικός έλεγχος στις δαπάνες των ΟΤΑ από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Από τη μια η προεκλογική περίοδος και οι μετεκλογικές αναταράξεις, από την άλλη οι αντιπαραθέσεις για τις αλλαγές στον Κλεισθένη ενόψει εγκατάστασης των νέων Δημοτικών Αρχών, οδήγησαν στο περιθώριο του ενδιαφέροντος το θέμα της κατάργησης του ελέγχου.
Και όμως, από την 31η Ιουλίου και έπειτα, οι υπάλληλοι των Οικονομικών Υπηρεσιών των ΟΤΑ και οι Αιρετοί με συναφείς αρμοδιότητες έχουν εισέλθει σε μια νέα εποχή δημοσιονομικής λειτουργίας.
Τα χρηματικά εντάλματα των δαπανών δεν υπάρχει πια δυνατότητα να υποβάλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προληπτικό έλεγχο.
Οι Οικονομικές Υπηρεσίες έχουν καταστεί αποκλειστικά υπεύθυνες για τον έλεγχο, εκκαθάριση και ενταλματοποίηση των δαπανών τους.
Αξίζει να θυμηθούμε τις 4 νομοθετικές παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ που οδήγησαν ως εδώ:
1) H κατάργηση του προληπτικού ελέγχου ψηφίστηκε στο Μνημόνιο την
παραμονή Δεκαπενταύγουστου 2015 (Ενότητα 2.4.1. ν.4336/2015, ΦΕΚ Α’ 94/14.8.2015).
2) Εν συνεχεία προσδιορίστηκε η 1/1/2019 ως ρητή ημερομηνία κατάργησης για τους ΟΤΑ, στην παρ.10 του αρ.10 του ν.4337/2015 (ΦΕΚ Α’ 129/17.10.2015).
3) Κατόπιν έντονων διεκδικήσεων τόσο των Αιρετών (ΚΕΔΕ) όσο και των εργαζομένων (ΠΟΕ-ΟΤΑ), έδωσαν παράταση έως την 1/1/2020 (αρ.58 ν.4607/24.4.2019).
4) Ελάχιστες ημέρες μετά, αιφνιδιαστικά, με εκπρόθεσμη Τροπολογία, άλλαξαν το νόμο που μόλις είχαν ψηφίσει, ορίζοντας ότι ο έλεγχος δεν θα καταργηθεί 1/1/2020, αλλά την 31η/7/2019 (παρ.1 αρ.125 ν.4611/17.5.2019).
Αυτός ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόστηκε τώρα.
Μένει, λοιπόν, να δούμε εάν η νέα Κυβέρνηση θα εμμείνει στη γραμμή της προηγούμενης ή θα την αναιρέσει.Προς το παρόν, υπογραμμίζεται ότι παραμένει σε ισχύ ο κατασταλτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου (αρ.51 ν.4129/2013 και αρ.276 ν.3852/2010) επί των λογαριασμών των Δήμων, των Περιφερειών και των Νομικών τους Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς και των Κοινωφελών Επιχειρήσεων, των Επιχειρήσεων Υδρευσης Αποχέτευσης και των δημοτικών Ανωνύμων Εταιρειών του αρ.266 του Κ.Δ.Κ..