Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η δοκιμή, για την ακρίβεια πρόκειται για σειρά δοκιμαστικών πτήσεων, έλαβε χώρα εντός των υποστέγων της ΕΑΒ. Εγιναν διαδοχικές πτήσεις, συνολικής διάρκειας περίπου 30 λεπτών, κατά τις οποίες πιστοποιήθηκε η δυνατότητα κάθετης απογείωσης – προσγείωσης του μεταλλικού ομοιώματος και η πτήση στον κάθετο άξονα.
Αν και πρόκειται για μία φαινομενικά απλή διαδικασία, η επιτυχημένη ρύθμιση των οκτώ κινητήρων και η ομαλή από/προσγείωση, χωρίς να καταγραφεί κάποια απότομη ταλάντωση, απώλεια στήριξης ή ελέγχου, αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για το πρόγραμμα.
Τα επόμενα βήματα
Ο «Αρχύτας» έχει μπροστά του τουλάχιστον ένα εξάμηνο δοκιμών μέχρι να μπει στην τελική ευθεία. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το επόμενο βήμα είναι η κίνηση τον οριζόντιο άξονα και στη συνέχεια οι βυθίσεις και η ανύψωση. Εφόσον ολοκληρωθούν με επιτυχία αυτά τα βήματα, θα ξεκινήσουν οι δοκιμές σε υπαίθριο χώρο.
Οι πρώτες θα γίνουν με μηδενικό άνεμο και αίθριες καιρικές συνθήκες, ενώ το επόμενο στάδιο θα περιλαμβάνει δοκιμές με πιο δύσκολο καιρό, ακόμη και με ισχυρούς ανέμους. Αν και πάλι ολοκληρωθούν χωρίς προβλήματα, για τις επόμενες δοκιμές θα τοποθετηθούν οι πτέρυγες και τα βαρίδια που θα προσομοιάζουν το βάρος των συστημάτων που θα φέρει το UAV.
Στη συνέχεια, στο πρωτότυπο θα εφαρμοστούν όλα τα απαραίτητα συστήματα, όπως τα ηλεκτρονικά, οι επικοινωνίες, σύστημα καθοδήγησης κ.λπ. Τότε αναμένεται να ξεκινήσει το τελικό στάδιο δοκιμών που θα περιλαμβάνει πτήσεις σε πραγματικές συνθήκες και μεγάλες αποστάσεις. Θα ενεργοποιηθούν οι κάμερες, τα ηλεκτροπτικά και οι αισθητήρες του drone, συστήματα που έχουν ήδη δοκιμαστεί σε συνθήκες εργαστηρίου.
Εμπορική προοπτική
Ακόμη και στους κόλπους της ΕΑΒ, οι εκτιμήσεις για εμπορική αξιοποίηση του «Αρχύτα» είναι μάλλον απαισιόδοξες. Αλλωστε, πρόκειται για ένα πρόγραμμα του υπουργείου Οικονομικών που υλοποιήθηκε από την ΕΑΒ και σχεδιάστηκε χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Δυνητικά, εκτός από τον στρατό, ο «Αρχύτας» θα μπορούσε να δει επιχειρησιακή «δράση» από την αστυνομία, την πυροσβεστική ή το λιμενικό.
Εφόσον ολοκληρώσει με επιτυχία τις επίπονες δοκιμές, το πρωτότυπο θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε πολιτική έκδοση και να μεταφέρει υψηλής ποιότητας εικόνα και δεδομένα από την κίνηση στους δρόμους ή να εντοπίζει εστίες φωτιάς στα δάση και να ελέγχει τα πλοία στη θάλασσα
Ωστόσο, ακόμη και αν δεν έρθει ούτε μία παραγγελία για τον «Αρχύτα», με την ολοκλήρωση του προγράμματος, η ΕΑΒ θα έχει αποκτήσει σημαντική τεχνογνωσία στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, την οποία, μάλιστα, δημιούργησε από μηδενική βάση. Η εμπειρία και η κατασκευαστική ικανότητα, αναφέρουν στην «Κ» αρμόδιες πηγές, θα φέρουν μελλοντικές συμφωνίες με μεγάλους «παίκτες» του χώρου και θα δώσουν τη δυνατότητα στην ΕΑΒ να διεκδικήσει κατασκευαστικό έργο ή υποστήριξη για τα συστήματα που προμηθεύονται οι ελληνικές, και όχι μόνο, Ενοπλες Δυνάμεις.