Η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων κρίσεων, εκτός από προβλήματα, φέρνουν μαζί ευκαιρίες. Επιχειρήσεις που στην πλειονότητά τους δραστηριοποιήθηκαν στον κλάδο της εστίασης, “γεννήθηκαν” και “πέθαναν” μέσα στην κρίση επισημαίνει σε άρθρο του στο libre ο Ιωάννης Δαβερώνης πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων & Συναφών Αττικής (Ε.Ε.Ε.Σ.Α).
Και προσθέτει: “Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες μέσα σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, δημιουργούν ευκαιρίες, καθώς οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να αλλάξουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και να «επανατοποθετηθούν» με σκοπό τη μελλοντική τους ανάπτυξη”.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Αρχικά πρέπει να σημειωθεί πως η πανδημία του κορωνοϊού (COVID-19), εκτός από τις πολύ σοβαρές υγειονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στο σύνολο του πληθυσμού, ανέκοψε και την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας που είχε ξεκινήσει το 2017. Ως εκ τούτου και της επιχειρηματικότητας. Επηρέασε όχι μόνο το συνήθη τρόπο εργασίας, αλλά είχε και έντονο αντίκτυπο σε όλους μας, στη ζωή και στην κοινωνική μας διάσταση.
Ο Κλάδος της εστίασης συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που επλήγησαν δυσανάλογα από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι επιχειρήσεις του Κλάδου τελούσαν υπό καθεστώς αναστολής της λειτουργίας τους, για τουλάχιστον 9 μήνες. Ενώ ακόμη και κατά τα διαστήματα που είχε αρθεί το καθεστώς αναστολής, λειτουργούσαν με προϋποθέσεις, οι οποίες περιόριζαν σημαντικά τη δραστηριότητα τους.
Η υγειονομική κρίση αφήνει βαρύ αποτύπωμα, τόσο στην ελληνική οικονομία, αλλά και στην κοινωνία. Ενώ επιτείνει σημαντικά, κάποια από τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η Ελλάδα, μετά τη δεκαετή κρίση χρέους.
Η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων κρίσεων, εκτός από προβλήματα, φέρνουν μαζί ευκαιρίες. Επιχειρήσεις που στην πλειονότητά τους δραστηριοποιήθηκαν στον κλάδο της εστίασης, “γεννήθηκαν” και “πέθαναν” μέσα στην κρίση.
Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες μέσα σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, δημιουργούν ευκαιρίες, καθώς οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να αλλάξουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και να «επανατοποθετηθούν» με σκοπό τη μελλοντική τους ανάπτυξη. Επιχειρήσεις επεδίωξαν να εκμεταλλευτούν, την τάση που αναπτύχθηκε στα χρόνια της κρίσης. Παρόλο που πολλές επιχειρήσεις έκλειναν οριστικά, άλλοι επιχειρηματίες ανέπτυξαν δραστηριότητες – κυρίως εκείνη που επιτρεπόταν εξάλλου – κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων. Το delivery και του take away!
Στη συνέχεια λοιπόν ήρθε η ενεργειακή κρίση. Και η ενεργειακή κρίση έφερε τις τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων. Το οποίο συνεπάγεται ότι έχουν επηρεάσει τα εστιατόρια μας, κι έχουν δημιουργήσει πραγματικά δύσκολες συνθήκες για τις επιχειρήσεις που προσπαθούν με κάθε τρόπο πλέον να κρατηθούν βιώσιμες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η Ευρώπη θα βρεθεί αντιμέτωπη με έναν δύσκολο χειμώνα ακόμα και ΑΝ καταφέρει να γεμίσει τις αποθήκες φυσικού αερίου. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο κόσμος δεν έχει δει ποτέ μια τόσο μεγάλη ενεργειακή κρίση ως προς το βάθος και την πολυπλοκότητά της. Μπορεί να μην έχουμε δει ακόμα τα χειρότερα. Και αυτό φυσικά επηρεάζει ολόκληρο τον κόσμο!
Tο χονδρικό εμπόριο που έχει ως βασική υπηρεσία τον Κλάδο της εστίασης, πλήττεται σοβαρά από την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας. Ο τομέας αυτός δεν μπορεί να σταματήσει τις υπηρεσίες του, περιμένοντας να σταθεροποιηθούν οι τιμές. Εν τω μεταξύ βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τους καταναλωτές, των οποίων η αγοραστική τους δύναμη, επηρεάζεται από την τρέχουσα κρίση, και πέραν αυτού καλούνται να «πληρώσουν» την ενεργειακή κρίση.
Μεταξύ των προβλημάτων που έχει κληροδοτήσει η κρίση στον κλάδο της εστίασης, είναι και οι κενές θέσεις εργασίας. Κατά μέσο όρο περίπου, 8 στις 10 επιχειρήσεις εστίασης, έχουν 2 έως 3 κενές θέσεις εργασίας. Από στοιχεία φαίνεται πως, η πλειονότητα των επιχειρήσεων έχουν σοβαρές δυσκολίες να λειτουργήσουν στο 100% της παραγωγικής τους δυναμικότητας.
Δίνοντας έμφαση στις προοπτικές της οικονομίας ενόψει του χειμώνα και της ενεργειακής κρίσης αλλά και στην ανάπτυξη της εστίασης στις επενδύσεις, είναι δεδομένο ότι εκτός από την άμεση θετική επίδραση των κεφαλαιακών εισροών, υπάρχουν και άλλες σημαντικές συνιστώσες που επηρεάζουν τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας και το μέγεθος της οικονομικής ευημερίας. Δηλαδή το ρυθμό της οικονομικής ανάπτυξης. Η μείωση των εισοδηματικών ανισοτήτων, η δημοσιονομική διαχείριση, η ανταγωνιστικότητα και κυρίως η εξωστρέφεια.
Επιβράδυνση, αλλά όχι ύφεση, είναι το κοινό σημείο και των τριών σεναρίων για την οικονομία που έχει καταρτίσει το Υπουργείο Οικονομικών, από τις πρώτες ημέρες του πολέμου στην Ουκρανία, με στόχο να υπάρχουν έτοιμα μέτρα στήριξης σε κάθε περίπτωση που θα αποτρέψουν το χειρότερο. Θέλω να σταθούμε στο σενάριο πως θα υπάρχει συνέχιση της στήριξης επιχειρήσεων και νοικοκυριών, απέναντι στις επιπτώσεις από την ακρίβεια.
Το σίγουρο είναι ότι για να έχει μια οικονομική σταθερότητα ο κλάδος της εστίασης, θα πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και συνεργασία σε όλα τα επίπεδα, ώστε να μπορέσει η εστίαση να είναι ένα βασικό εργαλείο της οικονομίας και των θέσεων εργασίας!
Κάντε like στην σελίδα μας στο facebook ΕΔΩ για να μαθαίνετε όλα τα νέα και να ειδοποιήστε για όλες τις ζωντανές μας μεταδόσεις