Ένα μεγάλο τμήμα των αστικών μετακινήσεων του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας γίνεται συνδυαστικά και με την χρήση της Αττικής Οδού.
Η Πρότυπη πρόταση που κατέθεσε το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ αφορά στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και την Σήραγγα Ηλιούπολης που θα ενώσει την Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης. το project ονομάστηκε ΑΘΗΝΑ Ι.
Την περασμένη Παρασκευή από το βήμα του 1ου συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μίλησε για τις τρεις επεκτάσεις, προς Λαύριο, προς Ραφήνα και προς Λ.Βουλιαγμένης (Σήραγγα Ηλιούπολης) αλλά και για τον νέο άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα.
Οι προτάσεις που κατατέθηκαν πέρυσι μέχρι τώρα ήταν σε αδράνεια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά φαίνεται πως το επόμενο διάστημα θα έχουμε κινητικότητα στο θέμα. Σημαντικός παράγοντας στις αλλαγές, φαίνεται πως θα είναι σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes η συνδρομή του Δημοσίου. Μια μείωση της συμμετοχής του Κράτους θα βοηθούσε πολύ περισσότερο στην υλοποίηση τόσο μεγάλων έργων μιας και οι δυνατότητες χρηματοδότησης για έργα μέσω του ΕΣΠΑ συνεχώς μειώνονται.
Ήδη στο τελευταίο ΕΣΠΑ (2021-2027) τα οδικά έργα είναι κυριολεκτικά ελάχιστα ενώ και το συνολικό κονδύλι είναι μόλις 2,5 δισ. ευρώ για μεταφορικά έργα. Αν σκεφτούμε πως μόνο τα έργα Μετρό για τη γραμμή 4 και την επέκταση στο Ίλιον έχουν προϋπολογισμό κοντά σε αυτό το νούμερο, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι τα διαθέσιμα ποσά είναι μετρημένα.
Το κόστος για τις τρεις επεκτάσεις θεωρητικά φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ ενώ περίπου στα 500 εκατ. ευρώ τοποθετείται και ο δρόμος Ελευσίνα-Οινόφυτα. Ο κ.Ταχιάος μάλιστα εξέφρασε και την επιθυμία του υπουργείου ο νέος αυτός άξονας να συνδυαστεί με σιδηροδρομική γραμμή καθως έτσι θα εξυπηρετούνται πολύ πιο γρήγορα εμπορικά δρομολόγια από το λιμάνι του Πειραιά και τον πόλο του Θριασίου Πεδίου.
Το γεγονός ότι μια τέτοια κουβέντα ανοίγει σημαίνει πολλά για την Αθήνα και το κυκλοφοριακό της πρόβλημα το οποίο χειροτερεύει κάθε χρόνο. Οι παρεμβάσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια με το μετρό και την Αττική Οδό, έχουν ήδη ξεπεραστεί και αυτό το ζούν οι Αθηναίοι και οι επισκέπτες.
Η γραμμή 4, η επέκταση προς Ίλιον, η δρομολόγηση νέων επεκτάσεων και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ιδιαίτερα αυτή της Σήραγγας Ηλιούπολης που είναι μια παρέμβαση μέσα στον πυκνό αστικό ιστό, φαίνεται πως θα αποτελέσουν μέρος των νέων παρεμβάσεων για να μπορέσει να ανασάνει κυκλοφοριακά η πόλη και να μπορέσει να βελτιώσει τις συνθήκες μετακίνησης.