Η 22η Μαρτίου φαίνεται ότι είναι η ημερομηνία ορόσημο για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Η αρχή φαίνεται ότι θα γίνει από τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας, ο οποίος διαθέτει τηλεδιοίκηση. Τα δρομολόγια θα επανέλθουν σταδιακά και θα ακολουθήσει άμεσα και η επανέναρξη των εμπορευματικών μεταφορών με τον σιδηρόδρομο.
Τελευταία εκτιμάται ότι θα επανεκκινήσουν τα υπεραστικά δρομολόγια του τρένου, αλλά σημαντικά μειωμένα σε αριθμό, καθώς για λόγους ασφαλείας θα μειωθούν και οι ταχύτητες στα τμήματα του δικτύου, στα οποία δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, θα γίνονται 4 + 4 δρομολόγια αρτηριακών τρένων, δηλαδή 4 δρομολόγια από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη και 4 στην αντίστροφη διαδρομή (από 8 που εκτελούνταν έως την ημέρα του τραγικού συστυχήματος).
Σήμερα Τρίτη αναμένεται να ανακοινώσει και η Hellenic Train ποια δρομολόγια και σε ποιες διαδρομές θα ξεκινήσει να εκτελεί από την Τετάρτη 15 Μαρτίου με λεωφορεία έως ότου αποκατασταθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία.
Τη Δευτέρα, πάντως, πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συνάντηση του υπουργού Επικρατείας με αρμοδιότητες μεταφορών, Γιώργου Γεραπετρίτη με τους σιδηροδρομικούς προκειμένου να συζητηθούν τα βήματα και τα άμεσα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να ληφθούν.
Στις προτάσεις που οι σιδηροδρομικοί έκαναν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συγκαταλέγονται:
– Η άμεση λειτουργία του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας καθώς η απουσία του έχει ήδη δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη μετακίνηση των εργαζομένων, ενώ έχει μειωθεί και η εξυπηρέτηση από και προς το Αεροδρόμιο της Αθήνας.
– Η μείωση της ταχύτητας στα μη τηλεδιοικούμενα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.
– Η λειτουργία κάθε βάρδιας με δύο σταθμάρχες σε κάθε κεντρικό σταθμό. Επίσης συζητείται η τοποθέτηση δύο μηχανοδηγών και δύο συνοδών στα τρένα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου και τριων συνοδών στα αρτηριακά τρένα.
– Η ενίσχυση των βαρδιών των κλειδούχων όπου δεν υπάρχουν αυτόματα συστήματα.
– Η αυστηροποίση των αρμοδιοτήτων που προκύπτουν από τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.
– Η λειτουργία Ενιαίου Κέντρου Παρακολούθησης Κυκλοφορίας με την ευθύνη του ΟΣΕ και μαζί με εκπροσώπους των σιδηροδρομικών εταιριών, ώστε να δίνεται η δυνατότητα επέμβασης όπου απαιτείται έχοντας εικόνα της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο.
Οι εργαζόμενοι ζητούν επίσης ψυχολογική υποστήριξη για τους συναδέλφους τους στην κίνηση των αμαξοστοιχιών, δηλαδη σε μηχανοδηγούς και συνοδούς τρένων.
Ανάμεσα στα ζητήματα που συζητούν οι δύο πλευρές είναι η αυστηροποίηση του πλαισίου εκπαίδευσης για όλες τις ειδικότητες των σιδηροδρομικών καθώς επίσης και η καλύτερη επιτήρηση και αστυνόμευση της γραμμής ώστε να προληφθούν τα περιστατικά κλοπών.
Παράλληλα οι σιδηροδρομικοί σημείωσαν στον υπουργό ότι οι προσλήψεις, στις οποίες αναφέρθηκε δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, ενώ στο τραπέζι μπήκε και η άμεση αξιολόγηση των 90 προσλήψεων που έγιναν με διαδικασίες fast track.
Η συζήτηση περιστρεφεται και γύρω από το κρίσιμο κομμάτι της συντήρησης με τους εργαζομένους να ζητούν τη σωστή ροή ανταλλακτικών για το τροχαίο υλικό καθώς στο πρόσφατο παρελθόν έχει καταγγελθεί ακόμα και ο κανιβαλισμός άλλων τρένων προκειμένου να επισκευαστούν βλάβες σε τρένα. Επιπλέον ζητούν να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην απασχόληση του προσωπικού στην επιθεώρηση γραμμής ώστε να εξασφαλίζεται ασφαλής κυκλοφορία καθώς επίσης και να εξασφαλιστεί η φύλαξη με προσωπικό των ισόπεδων διαβάσεων του δικτύου, η οποία έχει πλέον αναληφθεί από security.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Εθνους», οι δύο πλευρές συζητούν και την επιβολή περαιτέρω περιορισμού της ταχύτητας στα τμήματα με μονή γραμμή και στρώση αποτελούμενη από παλαιά υλικά επιδομής και υποδομής. Η μείωση της ταχύτητας σε συνδυασμό με την αυξημένη εποπτεία συζητείται και για επισφαλή και ευπαθή τμήματα του δικτύου, όπως οι σήραγγες χωρίς λειτουργία ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, οι παλιές γέφυρες, κλπ, ενώ τέθηκε και το ζήτημα του ελέγχου της ταχύτητας και του φορτίου των αμαξοστοιχιών ώστε να αποτρέπονται φθορές στην υποδομή.