Καθαρισμός του «τσιμεντοστρωμένου» τμήματος του μεγάλου ρέματος Ραφήνας
Η έγκαιρη απομάκρυνση των φερτών υλικών από το τσιμεντοστρωμένο τμήμα (80 μέτρα) στη γέφυρα της Αγίου Χρυσοστόμου Σμύρνης στο ύψος του νηπιαγωγείου, εξυπηρετεί δύο βασικούς σκοπούς, έχοντας πάντα ως γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος.
Α. Την αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης μας ενόψει των έντονων καιρικών φαινομένων που ήδη εκδηλώνονται (κακοκαιρία ΑΘΗΝΑ).
Β. Την προστασία των συμπολιτών μας και των διερχόμενων από ένα δύσκολο σημείο που έχει προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στο παρελθόν.
Παράλληλα, εν αντιθέσει με όσα ακούγονται, με βάσει πάντα τις επιταγές του νόμου, στο υπόλοιπο κομμάτι χαρακτηρισμένο ως ΥΔΑΤΟΡΕΜΑ Ά ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ διαφυλάξαμε την πανίδα και την χλωρίδα που βρίσκεται στις όχθες του, πραγματοποιώντας μικρής κλίμακας παρέμβαση σε μέρος της κοίτης του ρέματος.
Εξάλλου από την πρώτη στιγμή με παρέμβαση του δημάρχου σε συνεργασία με την υπηρεσία και την κυρία Βασιλικού (εντεταλμένη περιβαλλοντικής διαχείρισης) αξιοποιήσαμε τις πληροφορίες όλων των εμπλεκομένων και εναρμονίσαμε την κείμενη νομοθεσία και τις αποφάσεις του Υπουργείου περιβάλλοντος, Προστασίας του Πολίτη και της περιφέρειας Αττικής που είναι και ο καθ ύλην αρμόδιος για την διαχείριση των ρεμάτων, με σκοπό τον καθαρισμό του με περιβαλλοντική ευαισθησία.
Ειδικότερα διασφαλίσαμε το να παραμείνουν άθικτες οι όχθες του ρέματος και να συνεχίσουν να φιλοξενούν την πανίδα και την χλωρίδα του τόπου μας. Έτσι η βλάστηση συγκρατεί το χώμα και δεν παρασύρεται εντός του ρέματος. Η παρέμβαση διενεργείται μόνο εντός της κοίτης για λίγα μόνο μέτρα (2μ-3μ).
Όσο για κάποιους που ισχυρίζονται πως δεν διαχειριστήκαμε σωστά το τσιμεντοστρωμένο τμήμα που δεν αποτελεί φυσική όχθη του υδατορέματος επιτρέψτε μου να επισημάνω τα εξής:
Οι προτάσεις που άκουσα (π.χ. «καθαρισμοί με τα χέρια» οι οποίοι έχουν παρ’ όλα αυτά πραγματοποιηθεί με διοργανωτή ή συνδιοργανωτή τον δήμο Ρ-Π.) δεν διασφαλίζουν τα όσα ορίζει ο νόμος. Διότι απλούστατα δεν απαντούν στα όσα θα έπρεπε ο Δήμος να υποστηρίξει στις εισαγγελικές αρχές στην απευκταία περίπτωση να κληθεί να δώσει εξηγήσεις για ενδεχόμενο ατυχήματος ή πολύ περισσότερο στην απώλεια ανθρώπινης ζωής. Και φυσικά ουδείς θα αναλάμβανε την αστική ή την ποινική ευθύνη για οποιαδήποτε συνέπεια από την μη απομάκρυνση των φερτών υλικών που εδράζουν πάνω στο τσιμεντένιο κομμάτι του ρέματος και μπορούν να εκτρέψουν ή να εμποδίσουν την ροή του νερού.
Αν λοιπόν δεν γινόταν καμία παρέμβαση στο τσιμεντένιο κομμάτι δίπλα στη γέφυρα, όπως κάποιοι επιθυμούσαν, τα φερτά υλικά θα έφταναν χρόνο με το χρόνο στο ύψος αυτής, με αποτέλεσμα να έχουμε ανώμαλη εκτροπή του υδατορέματος και ανεξέλεγκτες πλημμύρες. Για του λόγου το αληθές αξίζει μόνο να πούμε πως δεκάδες φορτηγά έχουν ήδη απομακρύνει εκατοντάδες τόνους από χώμα και πέτρες από το στρωμένο και οριοθετημένο με τσιμέντο κομμάτι πριν από τη γέφυρα.
Θέλω να επισημάνω πως όσες φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν από την παρέμβαση του καθαρισμού επιβεβαιώνουν απλώς τα λεγόμενά μου.
Τα πράγματα λοιπόν, κατά την δική μου ανάγνωση είναι ξεκάθαρα. Η προστασία της ανθρώπινης ζωής δεν διαπραγματεύεται και παραμένει προτεραιότητά μας.
Το θέμα λοιπόν δεν ευνοεί όσους θέλουν για μικροπολιτικές σκοπιμότητες, να παραπλανήσουν τους όντως ευαίσθητους συμπολίτες μας σε ζητήματα περιβάλλοντος.
Γι΄ αυτό ΜΗΝ στοχοποιούμε πρόσωπα και ΜΗΝ στήνουμε λαϊκά δικαστήρια.
Ασφαλώς πράττουμε ότι πρέπει να γίνει για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά παράλληλα σεβόμαστε το νομικό πλαίσιο και τις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων.
Και κάτι τελευταίο. Θα παρακαλούσα να διαβαστούν προσεκτικά οι παρακάτω νόμοι και η απόφαση του ΣτΕ διότι αποδεικνύουν ότι στη χωρική μας ενότητας δεν υπάρχει χαρακτηρισμένος υδροβιότοπος ή περιοχή χαρακτηρισμένη ως υγρότοπος, ειδικά στο σημείο όπου πραγματοποιήθηκε η παρέμβαση.
Πρόκειται για Υδατόρεμα Ά κατηγορίας. Είμαστε λοιπόν υποχρεωμένοι να ενεργήσουμε βάσει της κείμενης νομοθεσίας.
2140/2020 Απόφαση ΣτΕ.
Έγινε ακόμη δεκτό ότι εντός της περιοχής δεν υπάρχουν θεσμοθετημένες οικολογικά ευαίσθητες-προστατευόμενες περιοχές του δικτύου φύση 2000 περιοχές Corine , περιοχές που να έχουν χαρακτηριστεί ως τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, καταφύγια άγριας ζωής και υγρότοποι ενώ αφενός μεν στα έργα διευθέτησης του ρέματος Ραφήνας χωροθετούνται εξολοκλήρου εκτός της παραπάνω περιοχής και απέχουν απόσταση μεγαλύτερη των 4.5 km από ζώνες ειδικής προστασίας αφετέρου δε το επίδικο έργο βρίσκεται εκτός των προστατευόμενων περιοχών Natura ,ΣΠΠ,ΕΔΖ, η ΖΕΠ, οι οποίες περιγράφονται στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή.
4257/2014 Νέο ρυθμιστικό σχέδιο
1) υδατορεύματα ή υδατορέματα: οι φυσικές ή διευθετημένες διαμορφώσεις της επιφάνειας του εδάφους που είναι κύριοι αποδέκτες των υδάτων της επιφανειακής απορροής και διασφαλίζουν την διόδευσή τους προς άλλους αποδέκτες σε χαμηλότερες στάθμες. Στην έννοια του υδατορέματος δεν περιλαμβάνονται τα εγγειοβελτιωτικά έργα όπως αρδευτικές και αποστραγγιστικές τάφροι καθώς και η Πλεύσιμοι ποταμοί.
2) διευθέτηση υδατορέματος: η επέμβαση στο υδατόρεμα με την εκτέλεση των αναγκαίων έργων με σκοπό την βελτίωση των συνθηκών ροής την μείωση των κινδύνων από πλημμύρες και τον έλεγχο των διαβρώσεων και των αποθέσεων φερτών υλικών. Στα έργα αυτά περιλαμβάνεται και η εκτροπή του υδατορέματος καθώς και η αποκατάσταση του με κλειστό ή ανοιχτό τεχνικό έργο στην ίδια η διαφορετική θέση.
4258/2014 διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα
Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας
1)Υπηρεσίες του υπουργείου περιβάλλοντος ενέργειας και κλιματικής αλλαγής Καθώς επίσης και οι υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και δικτύων και οι αρμόδιες υπηρεσίες της αποκεντρωμένης διοίκησης ή της περιφέρειας μπορεί να μελετούν και να εκτελούν έργα διευθέτησης αντιπλημμυρικής Προστασίας και εργασίες συντήρησης σε υδατορέματα ή να τα αναθέτουν, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.