Αντιμέτωπα με την ακρίβεια είναι τα νοικοκυριά….
Όπως ανέφερε ιδιοκτήτης περιπτέρου στο Open, οι ανατιμήσεις τον τελευταίο μήνα στα κρουασάν και στα πατατάκια φτάνουν στο 50%, στις μπύρες στο 20%, στα αναψυκτικά και στους χυμούς στο 15%-20%, στα σάντουιτς 10%-12%, στα μπισκότα 10%.
Μάλιστα, όπως τόνισε τον τελευταίο μήνα οι αυξήσεις έρχονται από εκεί που δεν το περιμένει, ενώ ανέφερε ότι η κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 50%.
Από την μεριά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσαίων και Μικρομεσαίων Σουπερμάρκετ, Γιάννης Πηλίδης, δήλωσε ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν συμφωνία να ενημερώνονται ένα μήνα νωρίτερα για τις ανατιμήσεις.
Παράλληλα, έκανε λόγο για μια παρόμοια κατάσταση και εκεί, καθώς οι πολίτες στρέφονται κυρίως σε προϊόντα προσφορών και ιδιωτικής ετικέτας. Όπως είπε, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξαν πολύ μεγάλες αυξήσεις στα τυροκομικά και στα γαλακτοκομικά, όπου υπάρχει αγωνία ακόμα και για μελλοντικές ελλείψεις.
Και από ό,τι φαίνεται είμαστε μόνο στην αρχή, αφού μέσα στον Οκτώβριο, έρχονται νέες αυξήσεις σε προϊόντα με ορισμένα τρόφιμα να καίνε κυριολεκτικά, όπως η τιμή της φέτας που μπορεί να φτάσει να πωλείται ακόμη και 15 ευρώ το κιλό!
Αιτία είναι η μείωσης της παραγωγής του γάλακτος και του κινδύνου ελλείψεων γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων.
«Ψωνίζουν κατά 15% λιγότερο»
Έως τώρα, σύμφωνα με τον ίδιο, σημαντικές αυξήσεις έχουν καταγραφεί σε όλες τις κατηγορίες των αλλαντικών τον Σεπτέμβριο (και έρχονται και νέες τον Οκτώβριο), στα τυροκομικά, αλλά και στο ελαιόλαδο, όπου ήδη έχουν γίνει δύο ανατιμήσεις και έρχεται και νέα αύξηση. Ο κ. Πηλίδης επεσήμανε και τον κίνδυνο για ελλείψεις γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων τον χειμώνα λόγω της μειωμένης παραγωγής γάλακτος, με αποτέλεσμα το προϊόν να γίνεται δυσεύρετο και να ανεβαίνει η τιμή του. Δεν απέκλεισε έτσι, το ενδεχόμενο η φέτα να φτάσει να πωλείται ακόμη και στα 15 ευρώ το κιλό. Σε ερώτηση σχετικά με την πορεία της κατανάλωσης, ο κ. Πηλίδης απάντησε ότι «ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είναι περίπου ο ίδιος σε σύγκριση με τα περσινά επίπεδα, όμως, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι τιμές είναι αυξημένες κατά 12%-15%, αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής αγοράζει λιγότερα προϊόντα, ψωνίζει κατά 15% λιγότερο». Ο ίδιος διευκρίνισε ότι όλο και περισσότερο οι καταναλωτές στρέφονται στην ιδιωτική ετικέτα που συνδυάζει και χαμηλότερη τιμή και ποιότητα, ενώ όπως, είπε, δεν υπάρχει πλέον πιστότητα σε ένα σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές επισκέπτονται δύο- τρία σούπερ μάρκετ για να ψωνίσουν, επιλέγοντας τις προσφορές.
Οι μικρότερες συσκευασίες
Σχετικά με το φαινόμενο μείωσης της συσκευασίας ο κ. Πηλίδης είπε ότι «το φαινόμενο δεν είναι καινούριο, απλώς πλέον έχει ενταθεί. Για παράδειγμα στα απορρυπαντικά πλυντηρίου από το 2010 και μετά έχουν μειωθεί οι ποσότητες. Παλιά παίρναμε απορρυπαντικό 3, 5 και 7 κιλών ενώ πλέον δεν υπάρχουν αυτά τα κιλά, αλλά μεζούρες. Η τάση έχει επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, όπως οι μαργαρίνες, τα αφρόλουτρα, τα φασολάκια κ.α. Αυτό το κάνουν οι εταιρείες προκειμένου να μην αυξηθεί πολύ η τιμή -γιατί αν ήταν κανονικά τα γραμμάρια θα αυξανόταν πιο πολύ.
Είναι θέμα marketing, για να φαίνεται πιο προσιτό ένα προϊόν στον καταναλωτή μειώνουν τις ποσότητες και αυξάνουν την τιμή λιγότερο στο τεμάχιο». Σύμφωνα με τον κ. Πηλίδη, «αυτό δεν έχει κάποια πονηριά. Είναι marketing, δεν ισχύει ότι το κάνουν οι εταιρείες για να κλέψουν τον καταναλωτή. Στο ταμπελάκι αναγράφεται πάντα και η τιμή του κιλού. Ο καταναλωτής μπορεί να βγάζει από εκεί συμπέρασμα για το ποιες πραγματικά είναι οι αυξήσεις».